Αναζήτηση αυτού του ιστολογίου

Κυριακή, 22 Μαΐου 2011

Ασθμαίνον και υπερτοφικό μη ιστορικό κέντρο

Το ιστορικό κέντρο πεθαίνει, γεμίζει από εγκληματικότητα, ηθοποιοί και λοιποί κάτοικοι βγαίνουν στην τηλεόραση να διηγηθούν περιστατικά και όλοι μιλούν για διάσωση του ιστορικού κέντρου. Διάσωση από τι ακριβώς? Και μόνο το ιστορικό κέντρο έχει πρόβλημα, με το μη ιστορικό τι γίνεται? 
Αθηνά Παλλάδα, Gustav Klimt

Σήμερα στην Πατησίων, από το Οικονομικό Πανεπιστήμιο μέχρι την Κολιάτσου, στα πεζοδρόμια ήταν απλωμένα πανιά με κάθε λογής αντικείμενα προς πώληση.  Αναρωτιέμαι πόσα απ' αυτά ήταν ψαρεμένα
απ' τους κάδους σκουπιδιών στους οποίους σκάβουν με επιμέλεια όλες τις ώρες της ημέρας ρακοσυλλέκτες. 
Σήμερα γύρω από τους κάδους απορριμάτων τριών διαδοχικών τετραγώνων υπήρχαν μεγάλα αντικείμενα, στρώματα, ντουλάπια, παλιές πόρτες,παλιές καρέκλες.
Σήμερα, δίπλα από άλλους κάδους απορριμάτων υπήρχαν σκόρπια σκουπίδια, λες και είχαν ξεσκίσει οι γάτες τις σακούλες με τα σκουπίδια.
Πριν λίγες ημέρες άκουσα το Δήμαρχο Αθηναίων να προαναγγέλλει διάφορους φορείς αρωγής οι οποίοι θα εγκατασταθούν στα Πατήσια, όπου ήδη υπάρχει ένας ξενώνας αστέγων. Κάδος απορριμάτων τα Πατήσια, στα οποία γεννήθηκα και μεγάλωσα.   
Σε λίγες ημέρες, όπως κάθε εβδομάδα, έξω από το πατρικό μου στα Πατήσια, θα στρατοπεδεύσουν αθίγγανοι και άλλοι, λίγο πιο πέρα από τη λαϊκή, οι οποίοι θα πωλούν τα εμπορεύματα τους. Φεύγοντας, θα αφήσουν πίσω τους σκουπίδια τα οποία θα στολίζουν το δρόμο για μέρες. 
Πολλή κουβέντα γίνεται για την ανάπλαση του κέντρου της Αθήνας. Ανάπλαση γίνεται στο Μεταξουργείο, στον Κεραμεικό, στην Πειραιώς, σε όλες τις περιοχές του κέντρου όπου ανακάλυψαν οι επαγγελματίες της εκμετάλλευσης γης ότι υπάρχουν ελεύθεροι χώροι, αρχαιολογικά ευρήματα και  άλλα σημεία αναφοράς άρα και προοπτικές. 
 
Κατάλοιπο της αστυφιλίας ακόμα τη δεκαετία '80 και αρχές '90 οι περιοχές της Κυψέλης, των Πατησίων, του Αγίου Παντελεήμονα και της πλατείας Βικτωρίας δεν είχαν ξεπέσει ακόμη αλλά η μοίρα τους στη συνέχεια θα ήταν αντιστρόφως ανάλογη με αυτές τις οποίες οι μικροαστοί και αστοί Αθηναίοι των μεταλοπεμικών χρόνων σνόμπαραν: Θησείο, Μεταξουργείο, Κεραμεικός, Ταύρος, Πετράλωνα, Γκάζι, Ψυρρή. Ακόμη και το αστικό και κάτω από την Ακρόπολη Κουκάκι δεν ακουγόταν όπως η από τη δεκαετία του ' 70 ήδη κορεσμένη Πατησίων και οι πέριξ αυτής περιοχές. 

Στο υπερκορεσμένο και πνέον τα λοίσθια μη ιστορικό κέντρο  τι θα αναπλάσουν, το τσιμέντο που είχε καλύψει τα πάντα ήδη από το 1970? Τι προοπτικές έχουν αυτές οι περιοχές με τα υπόγεια και από ένα Ασιάτη σε κάθε κάδο να ψάχνει το επόμενο εμπόρευμα που θα πουλήσει ? Γενικεύσεις? Ίσως. Αλλά η κατάσταση είναι γενικώς έτσι.

Εργα πνοής, ιδρύματα, πολιτιστικές δραστηριότητες χρειάζεται το ταλαίπωρο μη ιστορικό κέντρο για να εξισορροπήσει - σε ένα βαθμό, μη γελιόμαστε - τις προοπτικές των  πρώην υποβαθμισμένων και ,επιτέλους, δικαιωμένων περοχών του ιστορικού κέντρου. Θετικότατο, πλην όμως μεμονωμένο,και τυχαίο, παράδειγμα η βιβλιοθήκη του Θεατρικού Μουσείου η οποία στεγάζεται στην πλατεία Καλλιγά.

Και για να θυμηθούμε πώς ήταν η Αθήνα τη νύχτα πριν από δεκαετίες.


 

8 σχόλια:

  1. Πρώτον..λατρεύω τη Βλαχοπούλου και δεύτερο..υπέροχη ανάρτηση.Καλημέρα. καλή σου εβδομάδα, Αχτιδένια φιλάκια και..καλημέρα πάλι!

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  2. Καλημέρα, ευχαριστώ για τα καλά σου λόγια, Αχτίδα μου. Ελπίζω κάτι να γίνει γιατί η ελπίδα πεθαίνει πάντα τελευταία.

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  3. δεν ειμαι εναντιον των ξενων , αλλα αυτη η "πολυπολιτισμικη κατασταση" δεν μου αρεσει καθολου και δεν μου αρεσει γιατι εκτος απο αυτην την ασχημια και αμορφια που βλεπει κανεις, ιδιαιτερα στις μεγαλουπολεις (παω ψαρια στην πατρα αρκετα συχνα )
    δεν προσφερει και τιποτα σε πολιτιστικο επιπεδο !

    καλημερα και καλη βδομαδα γιωργος λευκαδα

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  4. Γιώργο καλημέρα. Στις μεγαλουπόλεις προσφέρει πολλά σε πολιτιστικό επίπεδο τα οποία θα φανούν συν των χρόνω. Ομως το θέμα δεν είναι οι μετανάστες εν γένει. Είναι η γκετοποίηση και η αδιαφορία των δημοσίων φορέων για μια κατάσταση η οποία γιγαντωνόταν όσο περνούσε ο καιρός ώσπου φθάσαμε στο σήμερα. Και όταν λέω ότι γιγαντωνόταν, ξεκινώ από δεκαετίες πριν, όταν έπνιγαν τις αναφερθείσες περιοχές με κτίρια, κι άλλα κτίρια, με υπόγεια και στρίμωχναν κόσμο μέσα.
    Η μετανάστευση και -δυστυχώς και η λαθρο- είναι ένα φαινόμενο το οποίο έχει αποδειχτεί εμπειρικά ότι δεν περιορίζεται για ορισμένες περιοχές με θαλάσσια σύνορα, βλ. Ελλάδα. Καλά θα κάνουμε, ό,τι δε μπορούμε να αποφύγουμε να το αντιμετωπίσουμε αλλά εδώ ούτε καν το αντιμετώπισαν, έκαναν πώς δεν κατάλαβαν.
    Για πες, τα ψάρια μας φθάνουν μέχρι την Πάτρα? Χαίρομαι γιατί κάπου άκουσα ότι και της Λευκάδας τα ψάρια, το καλοκαίρι,έρχονται από την Αθήνα γιατί δεν επαρκούν.
    Υπέροχα θα είναι τώρα, ε? Ηδη έχει κόσμο μου είπε ο πατέρας μου που ηρθε για τρεις μέρες την περασμένη εβδομάδα.

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  5. ναι δυστυχως μαιρη το καλοκαιρι υπαρχει ελλειψη ,που δεν θα υπηρχε αν γινοταν σωστη διαχειρηση , περυσι ειχαν ερθει για μια βδομαδα 4 φοιτητες ιχθυολογοι απο το πανεπιστιμιο κρητης για ερευνα μαζι με εναν καθηγητη , ο οποιος μας ειπε οτι ο αμβρακικος μονο ! θα μπορουσε να τροφοδοτει ολη την ευρωπη με ψαρια! και τωρα ,ετσι οπως ειναι δεν φτανουν ουτε για τους ντοπιους
    οποτε καταλαβαινεις .

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  6. Κρίμα! Να μη ρωτήσω γιατί δε γίνεται η ανάπτυξη των ιβεριών και άλλων ιχθυοκαλλιεργειών στον Αμβρακικό που ανέκαθεν είχε το καλύτερο ψάρι.
    Λόγοι χρηματοδότησης, άλλα συμφέροντα κλπ.
    Ομως δε θα πω το κοινότοπο "στην Ελλάδα ζούμε" γιατί κάποιος, κάπου, κάποτε θα ξεκινήσει κι αυτό το έργο πνοής.

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  7. κι' γω μαιρη αυτο πιστευω ,οτι καποτε
    ισως αργα ,μα καποτε ομως θα ξεκινησει η ανακαμψη και δεν εννοω την οικονομικη μονο , γιατι η ελλαδα
    δεν ειναι καμια ακρη ειμαστε στο κρισιμωτερο σημειο της Γης.
    " και ο πλεον προηγμενος λαος της ευρωπης σημερα , εαν υφιστατο την αναλγητη μεταχειρηση εξανδροπισμου που υφισταται ο ελληνικος λαος απο την αστικη του ηγεσια , σε πολυ λιγωτερο απο 150 χρονια θα μεταβαλλοταν σε αγελη πιθηκων..."
    αυτα εγραφε ο γερασιμος πριν 25 χρονια.

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  8. Δεν ξέρω, ίσως υπερβάλλει λίγο, δεν φταίνε μόνο τα 150 χρόνια, η μνήμη είναι πιο βαθιά κι έχει εγγραφεί στο DNA μας. Επί αιώνες, ως οθωμανοί, μάθαμε μια συμπεριφορά και μία στάση επιβίωσης του όπως-όπως, του δε βαριέσαι, του ωχ αδερφέ. Αραγε πόσοι αιώνες θα περάσουν ακόμη για να απεμπλακούμε απ' όλ' αυτά?

    ΑπάντησηΔιαγραφή

Ασε κι εσύ ένα σχόλιο, μπορείς.